reklama

Náušnice zo Stockholmu - IV

„Jack, môžem s tebou nachvíľku hovoriť?“, potiahol Gus svojho kamaráta za rukáv trička. Práve stáli na parkovisku pri benzínovej pumpe. Vicky odišla pre kľúč od sprchy, aby sa mohla „znovu cítiť ako žena a nie bezdomovec“, ako sama podotkla.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

„Asi viem, o čo ide. Gus, mrzí ma, ak je táto cesta nejako poznačená mojou minulosťou. Pravdupovediac, doma som sa cítil vysoko nad vecou, ale teraz ožíva kopec obrazov a chutí a zabudnutých pocitov, že...“„Nie, Jacky, vôbec si netrafil. Ak mám byť úprimný, ani pre mňa ani pre Vicky neznamená tento výlet žiadne spomienky. Veď to boli 'tvoje' veci a nás sa to moc netýka. Ty na vzťah spomínaš, my s Vicky náš vzťah práve žijeme...“ Gus sa na moment započúval do svojej reči. „Ó, prepáč, toto znelo dosť hlúpo... Počúvaj – čo sa odohráva v tvojej hlave, nás dvoch vôbec neobmedzuje. Vlastne o tom som chcel s tebou prehodiť pár slov, kým tu nie je Vicky. Sme už v takej fáze vzťahu, že sa začíname tešiť z toho, koľko toho o sebe vieme. A o to ide. Akoby som sa s ňou poznal dlho a pritom keď premýšľam, ako by zareagovala, niekedy urobí presne opačnú vec. Mal si to tak aj ty?! Pri bežných drobnostiach to nevadí, lenže už sme sa párkrát pochytili kvôli takým somarinám ako „kam sa pôjdeme najesť“ alebo „prečo som neodvolal to stretnutie s kamarátmi“. Jednoducho niekedy to vypáli dosť zle a ona sa na mňa naštve.“Jacka zjavne potešila táto zmena témy. „Pomaly, Gus, pekne po jednom. Vieš, odhadnúť partnerovo myslenie je úloha na celý život. Snažiť sa o empatiu je jedna vec, ale spoznať pohnútky partnerky môžeš len v tom prípade, že sa ti SAMA dá spoznať. Nebudem si vymýšľať príklady, keď to poznám z vlastnej skúsenosti. Ja som s Målin chodil vyše dva roky, trávili sme spolu denne kopec času, a predsa sa jej podarilo ma na konci nášho vzťahu absolútne zaskočiť. Keď mi to prešlo v hlave všetkými tými procesmi – povedané po tvojom – od sedimentácie až po destiláciu, vedel som, že do hĺbky svojej duše mi nazrieť nedala. Robili sme spolu milión vecí, ale určité momenty som nechápal. Vtedy som bol 21-ročný holobriadok a sotva som vedel, čo sa deje v mysli mojej partnerky.“ Jack sa zhlboka nadýchol, aby mohol pokračovať vo svojej prednáške. „Podruhé, vcítiť sa do partnerovho prežívania a odhadnúť, čo by sa mu páčilo, je proces, ktorý začne fungovať až po niekoľkých mesiacoch. Mne sa to podarilo prvý raz asi po roku a potom som dosahoval úspechy s touto empatiou čoraz častejšie. Zase – s odstupom času ti môžem zodpovedne prezradiť, že je to jedna z najnebezpečnejších schopností, aká sa dá vo vzťahu vypestovať.“„Najnebezpečnejších? Nie si ty trochu mešuge? Veď to je úplná krása, vedieť dať tomu druhému to, po čom túži a ešte bez toho, aby ti to musel pracne vysvetľovať. Toto by som teda bral!“ Gus sa od nadšenia uškrnul. „Totálne si ma potešil, Jack. Hovoríš, že to trvá asi rok? To aby som sa začal chystať, my máme prvé výročie o mesiac.“ „Gus, ty si pako. Keby si poznal ženský princíp, reagoval by si presne opačne.“ Jack sa nechal uniesť témou a tak zvýšil decibely. „Áno, keď zistí, že sa ti podarilo vcítiť sa do jej potrieb, je to pre ňu jeden z najúžasnejších momentov. Ale baby sú na toto doslova pažravé a keď raz ochutnajú partnerovu empatiu, už sa tej chuti nevzdajú.“ Jack sa chytil za čelo. „Ak sa ti to podarilo viackrát, chlape, spustil si samoničiaci mechanizmus. Baby dokážu byť veľmi zlé, ak niečo očakávajú a ty to nesplníš.“„Ty si číslo, Jack, uber voljum a kroť svoj odpor k nežnému pohlaviu,“ krútil hlavou Gus a jeho vnímanie bolo zjavne v silnom protiklade s Jackovým úmyslom.„Ja nemám odpor k babám, Gus, a už vôbec nie k ich nežnému pohlaviu, ja sa ti len snažím povedať zopár dôležitých vecí,“ vysvetľoval Jack, ale začal si uvedomovať, že sa rozpráva so zamilovaným človekom. A tak zmenil tón. „Vidím, že s tebou nie je reč,“ vystúpil Jack zo svojho prejavu a úplne to obrátil. „Ak máš záujem pracovať na vzťahu, poradím ti 'Hru na neznámych'. S bývalou sme ju hrali v prvých mesiacoch často – veď to mi vlastne pomohlo spoznať ju oveľa lepšie než všelijaké časopisové tipy „ako nahliadnuť do ženskej duše“, či „99 spôsobov, ako splniť tajné želania vašej partnerky“. Ide o to, že keď sa chystáš domyslieť si jej reakciu, zahráš sa na neznámeho a spýtaš sa jej „Slečna, ako by ste v takejto situácii reagovali vy?!“ Ona ti pri troške dobrej vôle povie AKO, no a keď sa nezabudneš spýtať aj PREČO, poskytne ti to dosť cennú informáciu o tom, ako premýšľa. A takisto by to mala robiť aj ona. “„Nápad je celkom dobrý... a to jej mám jej vykať??? ‚Vážení cestujúci, stroj času práve pristál v stredoveku!’“ „Rob si srandu. Aspekt neznámej osoby je tam ako ochranný štít pred výčitkami typu 'už by si sa to mohol dovtípiť aj sám'! A ešte tretia vec, Gus, posledná. Dávaj si dobrý pozor, čo skutočne chceš. To, po čom túžiš, nemusí byť to, čo potrebuješ. Najväčším nebezpečenstvom našich prianí je možnosť, že sa nám splnia.“Gus už ten filozofický záver Jackovho prejavu nestihol okomentovať, pretože práve prišla Vicky s uterákom na hlave. A vlastne ani nechcel – zase by Jacka len uzemnil, pretože neznášal tieto hlbokomyseľné bludy, čo občas jeho kamarát vpašoval do ináč miestami triezveho prejavu.Vicky podala kľúč Jackovi a ten si zobral svoje hygienické vrecúško a pobral sa do sprchy.„Gus, čo tam máme na jedenie?“, spýtala sa Vicky čochrajúc si vlasy. „Je tam ešte zopár sladkostí a konzervy...“ Z tónu, akým to povedal, sa jasne dalo usudzovať, že ho to nenapĺňalo nadšením. „Nedáme si radšej bagetu? Skočím na pumpu.“„Super nápad, Gus! Ty mi normálne čítaš myšlienky.“„No vidíš...“ odvetil zo zotrvačnosti Gus a vzápatí ním myklo. Po Vickinej poslednej poznámke zrazu nevedel, či je polichotený alebo zľaknutý, preto rýchlo vylovil peňaženku a zdrhol na nákup.

Marcel Bartoš

Marcel Bartoš

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Objavujem nepoznané myšlienky, pohľady a prístupy ku všetkému, čo sa na tomto svete dá stretnúť. Má to niečo z dynamiky detektívky - a keď nájdem kindred spirit (ako sa mi to stalo pri CS Lewisovi), cítim radosť pri každom rozzvučení rovnakej struny. Zoznam autorových rubrík:  Silence-FictionKnihySúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu